W dniach 28
czerwca - 2 lipca 2010 roku, 45 beneficjentów projektu „Wśród nas rosną nowi
Kopernicy” uczestniczyli w nadmorskich warsztatach przyrodniczych w Kątach Rybackich, wsi
położonej u nasady Mierzei Wiślanej, 1000m od morza i 200m od Zalewu Wiślanego. Nadmorskie Warsztaty Przyrodnicze to
rodzaj edukacji terenowej połączonej z wypoczynkiem. Zajęcia prowadzili
profesjonaliści, którzy oddają się pracy z zamiłowaniem w zawodach związanych z
przyrodą. Tematy zajęć dobrano w taki sposób, by młodzież zdobyła wiedzę i
umiejętności nie objęte szkolnym programem nauczania. Opiekunami młodzieży
podczas wyjazdu były: Aleksandra Karasek, Bożena Plaszczyk i Anna Kędzia.
28 czerwca
2010 roku o godzinie 8:00 wyruszyliśmy z Wielunia w długą drogę do Kątów
Rybackich. Na miejscu byliśmy o godzinie 17:00, kiedy to zjedliśmy
obiadokolację w restauracji Bachus, po czym zakwaterowaliśmy się w ośrodku
wypoczynkowym Relaks. Wieczorem młodzież wraz z opiekunami udała się na spacer
po lesie, zakończony na plaży widokiem zachodu słońca.
We wtorek po
śniadaniu o godzinie 9:00 rozpoczęły się dwugodzinne zajęcia, prowadzone przez
dr inż. Sławomira Zielińskiego na temat „Różne oblicza ochrony przyrody” oraz o
11:00 „Entomologia”. Celem zajęć było: poznanie różnorodności świata owadów, nauka
rozpoznawania owadów na różnych szczeblach „drabinki systematycznej” (rzędów,
rodzin, rodzajów, gatunków), poznanie wybranych zagadnień teorii ekologii
owadów oraz teorii i praktyki ich ochrony, terenowa eksploracja przyrodnicza,
dokumentacja przyrodnicza, nauka makrofotografii. Zajęcia rozpoczęły się w sali
lekcyjnej, gdzie prowadzący przedstawił najprostsze sposoby identyfikacji
owadów i odróżniania ich od innych, spokrewnionych grup bezkręgowców. Kolejna
część zajęć odbyła się na terenie lasu przyległego do wioski, gdzie uczniowie
podzieleni na grupy oznaczali znalezione okazy owadów.
O godzinie 13:00 zjedliśmy obiad
po czym przeszliśmy na plażę. O godzinie 16:30 rozpoczęły się zajęcia z
topografii prowadzone przez mgr Przemysława Jujkę. Celem zajęć było powtórzenie
podstawowych wiadomości o mapie, zdobytych na lekcjach przyrody i geografii
oraz samodzielne porównanie obrazu na mapie z rzeczywistością. Zajęcia miały
charakter mini konkursu. Grupa została poinformowana o zadaniu do wykonania i
zasadach punktacji. Młodzież podzielona na 4 osobowe zespoły musiała określić
różnymi sposobami kierunki świata, odnaleźć na mapie charakterystyczne punkty
wskazane przez prowadzącego, dokonać pomiarów na mapie oraz wskazać błędy na
mapie.
O godzinie 18:00 zjedliśmy
kolację, która zakończyła pierwszy dzień warsztatów.
Następnego
dnia w środę po śniadaniu poszliśmy na plażę na spacer brzegiem morza, do
restauracji dotarliśmy o godzinie 13:00 na obiad. Do godziny 17:00 zwiedzaliśmy
Kąty Rybackie. Po powrocie do ośrodka rozpoczęły się zajęcia dotyczące
bursztynu prowadzone przez Stanisława
Nowaka. Ich celem było zapoznanie młodzieży szkolnej z bursztynem, zarówno
bałtyckim jak i innymi bursztynami znajdowanymi na świecie oraz jego
wykorzystaniu w badaniach naukowych.
Po zajęciach zjedliśmy kolację,
po której udaliśmy się na kolejne spotkanie z nauką w terenie, prowadzone przez
dr Michała Bulińskiego. Zakres tematyczny obejmował:
- szata roślinna pasa leśnego w
Parku Krajobrazowym Mierzei Wiślanej.
- skład gatunkowy, budowa i
specyfika nadmorskiego boru bażynowego.
- specyfika boru bagiennego,
brzeziny bagiennej i lasu dębowo-bukowego.
- leśne zbiorowiska zastępcze,
głównie nasadzenia sosny oraz innych gatunków drzew.
- gospodarka leśna, znaczenie lasów i ochrona zbiorowisk
leśnych w pasie nadmorskim.
Niestety ciekawą lekcję przerwały
dosyć obfite opady deszczu, które zmusiły nas do powrotu do ośrodka.
Czwartek
rozpoczęliśmy śniadaniem o godzinie 8:00, po którym uczestniczyliśmy w czterogodzinnych
zajęciach z ornitologii i życia na brzegu morza, prowadzonych przez mgr Adama
Michalaka.
Celem zajęć było:
- zapoznanie z problematyką
śpiewu ptaków.
- poznanie nowych terminów:
terytorializm.
- rozwijanie wrażliwości
słuchowej.
- zwrócenie uwagi na różnorodność
głosów w lesie.
- rozpoznanie pospolitych ptaków
po śpiewie.
- umiejętność posługiwania się
lornetką.
- zachęcenie do samodzielnego
poznawania ptaków w swoim otoczeniu.
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
- umiejętność odpowiedniego
zachowania się w terenie.
Młodzież po wyjściu z Rezerwatu
Kormoranów spacerując brzegiem morza, zbierała wyrzucane na brzeg organizmy i
ich szczątki, które wspólnie z prowadzącym identyfikowała. Omówione została biologia
zebranych roślin i zwierząt, przedstawione zostały pospolite ryby Morza
Bałtyckiego i ich wartość gospodarcza. Poznaliśmy również genezę, ekologię
i ochronę wydmy białej i szarej.
O godzinie 13:00 zjedliśmy obiad, po którym o 13:30 odbyły się zajęcia z
bioindykacji i innych metod określania zanieczyszczeń środowiska
prowadzonych przez mgr Marcina Czeczatkę. Celem spotkania było zapoznanie
młodzieży szkolnej z różnymi metodami oznaczania czystości środowiska. W trakcie
zajęć prowadzący odwoływał się do wiadomości już posiadanych przez młodzież.
Wspólnie z prowadzącym uczniowie
odpowiadali na pytania:
Co to jest porost?
Jakie znamy typy morfologiczne
porostów?
Gdzie rosną porosty?
Jakich porostów używa się jako
bioindykatorów?
Dzień zakończyliśmy kolacją o
godzinie 18:00, natomiast wieczorem w ośrodku odbyła się zorganizowana przez młodzież
dyskoteka.
O godzinie 3:00 w nocy ze środy
na czwartek i z czwartku na piątek, młodzież z opiekunem miała okazję podziwiać
wschód słońca i zbierać bursztyny, których to morze duże ilości wyrzucało na brzeg.
W piątek o poranku spakowaliśmy
swoje rzeczy, aby po śniadaniu o godzinie 9:00 wyjechać w drogę powrotną
do domu. Szczęśliwie wróciliśmy do Wielunia o godzinie 18:00.