Kapitał Ludzki                 EFS

Program współfinansowany przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego


Wśród nas rosną nowi Kopernicy


Menu główne

Linki

Aktualności

W dniach 28 czerwca - 2 lipca 2010 roku, 45 beneficjentów projektu „Wśród nas rosną nowi Kopernicy” uczestniczyli w nadmorskich warsztatach  przyrodniczych w Kątach Rybackich, wsi położonej u nasady Mierzei Wiślanej, 1000m od morza i 200m od Zalewu Wiślanego. Nadmorskie Warsztaty Przyrodnicze to rodzaj edukacji terenowej połączonej z wypoczynkiem. Zajęcia prowadzili profesjonaliści, którzy oddają się pracy z zamiłowaniem w zawodach związanych z przyrodą. Tematy zajęć dobrano w taki sposób, by młodzież zdobyła wiedzę i umiejętności nie objęte szkolnym programem nauczania. Opiekunami młodzieży podczas wyjazdu były: Aleksandra Karasek, Bożena Plaszczyk i Anna Kędzia.

28 czerwca 2010 roku o godzinie 8:00 wyruszyliśmy z Wielunia w długą drogę do Kątów Rybackich. Na miejscu byliśmy o godzinie 17:00, kiedy to zjedliśmy obiadokolację w restauracji Bachus, po czym zakwaterowaliśmy się w ośrodku wypoczynkowym Relaks. Wieczorem młodzież wraz z opiekunami udała się na spacer po lesie, zakończony na plaży widokiem zachodu słońca.

 

We wtorek po śniadaniu o godzinie 9:00 rozpoczęły się dwugodzinne zajęcia, prowadzone przez dr inż. Sławomira Zielińskiego na temat „Różne oblicza ochrony przyrody” oraz o 11:00 „Entomologia”. Celem zajęć było: poznanie różnorodności świata owadów, nauka rozpoznawania owadów na różnych szczeblach „drabinki systematycznej” (rzędów, rodzin, rodzajów, gatunków), poznanie wybranych zagadnień teorii ekologii owadów oraz teorii i praktyki ich ochrony, terenowa eksploracja przyrodnicza, dokumentacja przyrodnicza, nauka makrofotografii. Zajęcia rozpoczęły się w sali lekcyjnej, gdzie prowadzący przedstawił najprostsze sposoby identyfikacji owadów i odróżniania ich od innych, spokrewnionych grup bezkręgowców. Kolejna część zajęć odbyła się na terenie lasu przyległego do wioski, gdzie uczniowie podzieleni na grupy oznaczali znalezione okazy owadów.

O godzinie 13:00 zjedliśmy obiad po czym przeszliśmy na plażę. O godzinie 16:30 rozpoczęły się zajęcia z topografii prowadzone przez mgr Przemysława Jujkę. Celem zajęć było powtórzenie podstawowych wiadomości o mapie, zdobytych na lekcjach przyrody i geografii oraz samodzielne porównanie obrazu na mapie z rzeczywistością. Zajęcia miały charakter mini konkursu. Grupa została poinformowana o zadaniu do wykonania i zasadach punktacji. Młodzież podzielona na 4 osobowe zespoły musiała określić różnymi sposobami kierunki świata, odnaleźć na mapie charakterystyczne punkty wskazane przez prowadzącego, dokonać pomiarów na mapie oraz wskazać błędy na mapie.

O godzinie 18:00 zjedliśmy kolację, która zakończyła pierwszy dzień warsztatów.

Następnego dnia w środę po śniadaniu poszliśmy na plażę na spacer brzegiem morza, do restauracji dotarliśmy o godzinie 13:00 na obiad. Do godziny 17:00 zwiedzaliśmy Kąty Rybackie. Po powrocie do ośrodka rozpoczęły się zajęcia dotyczące bursztynu  prowadzone przez Stanisława Nowaka. Ich celem było zapoznanie młodzieży szkolnej z bursztynem, zarówno bałtyckim jak i innymi bursztynami znajdowanymi na świecie oraz jego wykorzystaniu w badaniach naukowych.

Po zajęciach zjedliśmy kolację, po której udaliśmy się na kolejne spotkanie z nauką w terenie, prowadzone przez dr Michała Bulińskiego. Zakres tematyczny obejmował:

- szata roślinna pasa leśnego w Parku Krajobrazowym Mierzei Wiślanej.

- skład gatunkowy, budowa i specyfika nadmorskiego boru bażynowego.

- specyfika boru bagiennego, brzeziny bagiennej i lasu dębowo-bukowego.

- leśne zbiorowiska zastępcze, głównie nasadzenia sosny oraz  innych gatunków drzew.

- gospodarka leśna, znaczenie lasów i ochrona zbiorowisk leśnych w pasie nadmorskim.

Niestety ciekawą lekcję przerwały dosyć obfite opady deszczu, które zmusiły nas do powrotu do ośrodka.

Czwartek rozpoczęliśmy śniadaniem o godzinie 8:00, po którym uczestniczyliśmy w czterogodzinnych zajęciach z ornitologii i życia na brzegu morza, prowadzonych przez mgr Adama Michalaka.

Celem zajęć było:

- zapoznanie z problematyką śpiewu ptaków.

- poznanie nowych terminów: terytorializm.

- rozwijanie wrażliwości słuchowej.

- zwrócenie uwagi na różnorodność głosów w lesie.

- rozpoznanie pospolitych ptaków po śpiewie.

- umiejętność posługiwania się lornetką.

- zachęcenie do samodzielnego poznawania ptaków w swoim otoczeniu.

- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.

- umiejętność odpowiedniego zachowania się w terenie.

Młodzież po wyjściu z Rezerwatu Kormoranów spacerując brzegiem morza, zbierała wyrzucane na brzeg organizmy i ich szczątki, które wspólnie z prowadzącym identyfikowała. Omówione została biologia zebranych roślin i zwierząt, przedstawione zostały pospolite ryby Morza Bałtyckiego i ich wartość gospodarcza. Poznaliśmy również genezę, ekologię i ochronę wydmy białej i szarej.

O godzinie 13:00 zjedliśmy obiad, po którym o 13:30 odbyły się zajęcia z bioindykacji i innych metod określania zanieczyszczeń środowiska prowadzonych przez mgr Marcina Czeczatkę. Celem spotkania było zapoznanie młodzieży szkolnej z różnymi metodami oznaczania czystości środowiska. W trakcie zajęć prowadzący odwoływał się do wiadomości już posiadanych przez młodzież. 

Wspólnie z prowadzącym uczniowie odpowiadali na pytania:

Co to jest porost?

Jakie znamy typy morfologiczne porostów?

Gdzie rosną porosty?

Jakich porostów używa się jako bioindykatorów?

Dzień zakończyliśmy kolacją o godzinie 18:00, natomiast wieczorem w ośrodku odbyła się zorganizowana przez młodzież dyskoteka.

O godzinie 3:00 w nocy ze środy na czwartek i z czwartku na piątek, młodzież z opiekunem miała okazję podziwiać wschód słońca i zbierać bursztyny, których to morze duże ilości wyrzucało na brzeg.

 

W piątek o poranku spakowaliśmy swoje rzeczy, aby po śniadaniu o godzinie 9:00 wyjechać w drogę powrotną do domu. Szczęśliwie wróciliśmy do Wielunia o godzinie 18:00.

 

 

  

Aktualizacja strony
Linki

Zobacz