26 listopada 2010 roku nowa grupa "Koperników" z modułu
biologicznego i chemicznego rozpoczęła zajęcia na Wydziale
Biotechnologii i Nauk o Żywności Politechniki Łódzkiej. Bardzo
serdecznie powitała młodzież Pani dziekan Maria Koziołkiewicz i nasz
opiekun dydaktyczny Pani doktor Wiesława Najdecka.
Zajęcia warsztatowe przygotowane dla modułu chemicznego dotyczyły metod
oczyszczania związków organicznych i rozdzielania mieszanin.
Celem ćwiczeń laboratoryjnych było zapoznanie uczniów z metodami
destylacyjnymi (rektyfikacja) oraz wybranymi metodami
chromatograficznymi (chromatografia kolumnowa, cienkowarstwowa i
gazowa). Podstawy teoretyczne poparte były ćwiczeniami, w tym
destylacją frakcjonowaną mieszaniny dwuskładnikowej złożonej z acetonu
i alkoholu n-butylowego. Zebrane frakcje poddane zostały analizie
metodą chromatografii gazowej w celu potwierdzenia czystości
otrzymanych związków. Uczniowie przeprowadzili również
chromatografię kolumnową atramentu czarnego markera monitorowaną
chromatografią cienkowasrtwową TLC na płytkach z żelem krzemionkowym.
Na zakończenie zajęć uczestnicy wykonali destylację z parą wodną olejku
eterycznego z melisy i szałwii, z wykorzystaniem aparatu Derynga.
Profesjonalnie przygotowane zajęcia przybliżyły uczniom podstawowe
techniki laboratoryjne oczyszczania związków i rozdzielania
mieszanin.
Grupa biologów natomiast rozpoczęła ćwiczenia
laboratoryjne w pracowni mikrobiologicznej. Plan zajęć obejmował
przygotowanie preparatów mikroskopowych i obserwacje
materiałów zapasowych roślin. Odpowiednie wybarwienie struktur
oraz zastosowana imersja pozwoliły uzyskać ciekawe wyniki.
Profesjonalnie wyposażone laboratorium dało również możliwość
przeprowadzenia interesującego doświadczenia dotyczącego hemolizy krwi.
Zjawiska osmotyczne w komórce to trudna tematyka, którą w
warunkach szkolnych modelowo omawia się w oparciu o plazmolizę w
komórkach łuski cebuli. Hemoliza erytrocytów oraz
oznaczanie ciśnienia osmotycznego metodą plazmolizy granicznej
dostarczyły uczniom wielu cennych informacji.
Całe zajęcia były niezmiernie obsorbujące, uczniowie
pracowali bardzo aktywnie, korzystając z cennych wskazówek
prowadzących.
|