W związku z
tym, że rok 2011 ogłoszony jest „Rokiem Marii
Skłodowskiej-Curie”, dnia 19 maja
2011r. w naszej szkole odbył się festiwal nauki pod hasłem:
„Promieniotwórczość
wokół nas – korzyści i zagrożenia”.
Uczniowie
pod przewodnictwem nauczycieli przygotowali prezentacje poświęcone
wykorzystywaniu promieniotwórczości w życiu codziennym.
Gościem specjalnym
festiwalu był Pan Sławomir Piwnicki, który omówił
plusy i minusy energetyki
jądrowej.
Program
Festiwalu Nauki
Część
I
- Rozpoczęcie
Festiwalu.
- Początki
nauki o promieniotwórczości.
- Przedstawienie
teatralne pt. „Rozważna i romantyczna – opowieść
o Marii Skłodowskiej – Curie”
- Relacje
z wizyt w:
·
Muzeum
Marii
Skłodowskiej – Curie
·
Instytucie
Problemów Jądrowych w Świerku
·
Środowiskowym
Laboratorium Ciężkich Jonów
w Warszawie
Część
II
- wyniki prac uczniów
- Badania
promieniotwórczości naturalnej środowiska.
- Wpływ
promieniowania na organizmy żywe.
- Zastosowanie
materiałów promieniotwórczych w diagnostyce
medycznej, genetyce, rolnictwie i przemyśle spożywczym.
- Promieniowanie
jonizujące w badaniach dzieł sztuki i archeologii.
Część III
- wystąpienie gościa – mgr
inż. Sławomira Piwnickiego. Energetyka
jądrowa. Elektrownie jądrowe III generacji.
Przebieg
festiwalu rejestrowała Wieluńska Telewizja Kablowa, obecni byli
również
przedstawiciele lokalnych gazet.
Praca w
grupie biologicznej – opiekun Aleksandra Karasek
Uczniowie
opracowali ankietę, dotyczącą sprawdzenia poziomu wiedzy o
promieniotwórczości, którą przeprowadzili na
wybranej
grupie osób w różnym wieku
i o rożnym poziomie wykształcenia.
Pozyskane
dane potwierdziły, iż dobrze kojarzymy postać naszej noblistki Marii
Skłodowskiej
– Curie, odkrywcy radu i polonu. Wiemy, iż głównym
źródłem promieniowania jest
skorupa ziemska i kosmos. Wyniki wskazują również, iż
promieniotwórczość budzi
negatywne skojarzenia, głównie związane z katastrofą w
Czarnobylu. Strach przed
podobną tragedią , to główny powód braku
akceptacji dla budowy elektrowni
jądrowej w Polsce. Ankietowani zdają sobie sprawę, iż elektrownie
węglowe są
mało ekologiczne (64%) , ale nie przekłada się to na zdecydowane
poparcie dla
energetyki jądrowej. 45% badanych wyraża zgodę na taką inwestycję w
Polsce, 31%
jest przeciwna i 24% nie ma zdania.
Wyniki
ankiety
więcej
Takie wyniki
nasunęły młodzieży pomysł zgromadzenia informacji dotyczących
różnorodnego
zastosowania materiałów promieniotwórczych, by
przedstawić mnogość ich
pozytywnego wykorzystywania. Stąd prezentacje multimedialne na temat: Zastosowanie
materiałów promieniotwórczych w medycynie,
genetyce, rolnictwie i przemyśle
spożywczym, z których uczniowie dowiedzieli się o wpływie promieniowania
jonizującego na organizmy żywe.
Wpływ
promieniowania na organizmy żywe
więcej
Zastosowanie
promieniowania
więcej
Praca
w grupie chemicznej - opiekun Anna Kędzia
W
celu
popularyzacji sylwetki naszej rodaczki oraz włączeniu
uczniów w obchody roku
Marii Skłodowskiej – Curie, uczniowie podjęli następujące
działania:
Przygotowano
gazetkę szkolną, która zawiera biografię Noblistki oraz opis
właściwości fizycznych i chemicznych radu i polonu.
Przygotowano
prezentacje multimedialne na następujące tematy:
· Promieniowanie
jonizujące w badaniach dzieł sztuki i archeologii
więcej
·
Energetyka
jądrowa dla produkcji wodoru
więcej
·
Oczyszczanie
gazów odlotowych
więcej
Praca
w grupie fizycznej - opiekun Bogusław Urwanowicz
Nauczyciel
fizyki, Bogusław Urwanowicz zorganizował,
dla 30-osobowej grupy uczniów klas drugich, wycieczkę
edukacyjną do Instytutu
Problemów Jądrowych w Świerku i Laboratorium
Ciężkich Jonów w Warszawie.
Młodzież zwiedziła również Muzeum Marii Skłodowskiej
– Curie. Relacja z tego
wyjazdu została zaprezentowana podczas
Festiwalu nauki
więcej
Uczniowie
bardzo zaangażowali się w rzetelne i jasne przekazanie informacji.
Przygotowali
prezentacje multimedialne opatrzone wyczerpującym komentarzem.
Działalność
uczniów wpłynęła na:
- Pogłębienie
wiedzy o życiu, działalności i naukowych osiągnięciach Marii
Skłodowskiej – Curie oraz jej wkładu w rozwój
nauki.
- Wzrost
świadomości uczniów w zakresie wykorzystania
elektrowni jądrowych do produkcji wodoru, jako paliwa przyszłości
- Poznanie
radiacyjnych metody oczyszczania gazów odlotowych
- Poznanie
metodyki datowania oraz wykorzystania promieniowania jonizującego w
badaniach dzieł sztuki
- Wzrost
świadomości na temat zastosowanie promieniowania jonizującego w
medycynie, genetyce, rolnictwie i przemyśle spożywczym.
|