Kapitał Ludzki                 EFS

Program współfinansowany przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego


Wśród nas rosną nowi Kopernicy


Menu główne

Linki

Aktualności

  

W związku z tym, że rok 2011 ogłoszony jest „Rokiem Marii Skłodowskiej-Curie”, dnia 19 maja 2011r. w naszej szkole odbył się festiwal nauki pod hasłem: „Promieniotwórczość wokół nas – korzyści i zagrożenia”.

Uczniowie pod przewodnictwem nauczycieli przygotowali prezentacje poświęcone wykorzystywaniu promieniotwórczości w życiu codziennym. Gościem specjalnym festiwalu był Pan Sławomir Piwnicki, który omówił plusy i minusy energetyki jądrowej.

 

Program Festiwalu Nauki 

Część  I  

  1. Rozpoczęcie Festiwalu.
  2. Początki  nauki o promieniotwórczości.
  3. Przedstawienie teatralne pt. „Rozważna i romantyczna – opowieść
    o Marii Skłodowskiej – Curie”
  4. Relacje z wizyt w:

·         Muzeum Marii Skłodowskiej – Curie  

·         Instytucie Problemów Jądrowych w Świerku

·         Środowiskowym Laboratorium Ciężkich Jonów 

      w Warszawie

Część II     - wyniki prac uczniów

  1. Badania promieniotwórczości naturalnej środowiska.
  2. Wpływ promieniowania na organizmy żywe.  
  3. Zastosowanie materiałów promieniotwórczych w diagnostyce medycznej, genetyce, rolnictwie i przemyśle spożywczym.
  4. Promieniowanie jonizujące w badaniach dzieł sztuki i archeologii.

Część III      - wystąpienie gościa – mgr inż. Sławomira Piwnickiego. Energetyka jądrowa. Elektrownie jądrowe III generacji.

Przebieg festiwalu rejestrowała Wieluńska Telewizja Kablowa, obecni byli również przedstawiciele lokalnych gazet.

 

Praca w grupie biologicznej – opiekun Aleksandra Karasek

    Uczniowie opracowali ankietę, dotyczącą sprawdzenia poziomu wiedzy o promieniotwórczości, którą przeprowadzili na wybranej grupie osób w różnym wieku i o rożnym poziomie wykształcenia.

    Pozyskane dane potwierdziły, iż dobrze kojarzymy postać naszej noblistki Marii Skłodowskiej – Curie, odkrywcy radu i polonu. Wiemy, iż głównym źródłem promieniowania jest skorupa ziemska i kosmos. Wyniki wskazują również, iż promieniotwórczość budzi negatywne skojarzenia, głównie związane z katastrofą w Czarnobylu. Strach przed podobną tragedią , to główny powód braku akceptacji dla budowy elektrowni jądrowej w Polsce. Ankietowani zdają sobie sprawę, iż elektrownie węglowe są mało ekologiczne (64%) , ale nie przekłada się to na zdecydowane poparcie dla energetyki jądrowej. 45% badanych wyraża zgodę na taką inwestycję w Polsce, 31% jest przeciwna i  24% nie ma zdania.

Wyniki ankiety  więcej

    Takie wyniki nasunęły młodzieży pomysł zgromadzenia informacji dotyczących różnorodnego zastosowania materiałów promieniotwórczych, by przedstawić mnogość ich pozytywnego wykorzystywania. Stąd prezentacje multimedialne na temat: Zastosowanie materiałów promieniotwórczych w medycynie, genetyce, rolnictwie i przemyśle spożywczym, z których uczniowie dowiedzieli się o wpływie promieniowania jonizującego na organizmy żywe.

Wpływ promieniowania na organizmy żywe  więcej 

Zastosowanie promieniowania    więcej

Praca w grupie chemicznej - opiekun Anna Kędzia

W celu popularyzacji sylwetki naszej rodaczki oraz włączeniu uczniów w obchody roku Marii Skłodowskiej – Curie, uczniowie podjęli następujące działania:

Przygotowano gazetkę szkolną, która zawiera biografię Noblistki oraz opis właściwości fizycznych i chemicznych radu i polonu.

Przygotowano prezentacje multimedialne na następujące tematy:

·   Promieniowanie jonizujące w badaniach dzieł sztuki i archeologii  więcej

·         Energetyka jądrowa dla produkcji wodoru  więcej

·         Oczyszczanie gazów odlotowych  więcej

 

Praca w grupie fizycznej - opiekun Bogusław Urwanowicz

Nauczyciel fizyki, Bogusław Urwanowicz zorganizował, dla 30-osobowej grupy uczniów klas drugich, wycieczkę edukacyjną do Instytutu Problemów Jądrowych w Świerku i Laboratorium Ciężkich Jonów w Warszawie. Młodzież zwiedziła również Muzeum Marii Skłodowskiej – Curie. Relacja z tego wyjazdu została zaprezentowana  podczas Festiwalu nauki więcej
   

Uczniowie bardzo zaangażowali się w rzetelne i jasne przekazanie informacji. Przygotowali prezentacje multimedialne opatrzone wyczerpującym komentarzem.

Działalność uczniów wpłynęła na:

  1. Pogłębienie  wiedzy o życiu, działalności i naukowych osiągnięciach Marii Skłodowskiej – Curie oraz jej wkładu w rozwój nauki.
  2. Wzrost świadomości  uczniów w zakresie wykorzystania elektrowni jądrowych do produkcji wodoru, jako paliwa przyszłości
  3. Poznanie radiacyjnych metody oczyszczania gazów odlotowych
  4. Poznanie metodyki datowania oraz wykorzystania promieniowania jonizującego w badaniach dzieł sztuki
  5. Wzrost świadomości na temat zastosowanie promieniowania jonizującego w medycynie, genetyce, rolnictwie i przemyśle spożywczym.

Aktualizacja strony
Linki

Zobacz